مراسم اهدای جایزه دومین دوره کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، با حضور دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری و محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت ارشاد در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی اکبر ولایتی در این مراسم با اشاره به سابقه احیای فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در کشور، گفت: این کار امر بی سابقه ای نیست اما سابقه آن به شکلی که هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری وزارت ارشاد انجام می شود، به دو سال قبل باز می گردد که کمیته ای برای این کار تشکیل شد. بنای ما در این کمیته این است که از هر کسی و از هر جای کشور که همتی به خرج می دهد و در کار احیای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است و به آنچه از سده های پیش به دست ما رسیده است می پردازد، تقدیر کنیم.

وی با اشاره به اهمیت زنده کردن فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی افزود: اگر ما به این کار مهم نپردازیم و در مقام توصیف و تببین آن برنیائیم، کتاب ملی این سرزمین همانند اشیای عتیقه‌ای که توسط باستان شناسان از زیر زمین بیرون می آید، تنها به چشم اشیایی مقدس نگریسته می شود.

وی اضافه کرد: دیگران راجع به ما فکر می‌کنند، کتاب می‌نویسند و کتابهایشان در ایران ترجمه و منتشر می‌شود و اگر همین طور پیش برود یا پیش می‌رفت، دیگر از هویت این ملت چیزی باقی نمی‌ماند و به ملتی تبدیل می‌شدیم که به جای اینکه تولید کننده علم باشیم به مصرف کننده آن تبدیل می شدیم. پس رسالت سنگینی بر دوش ماست. اگر این ملت می خواهد بماند و سرافراز بماند باید کار کنیم تا از دیگرانی که با سرعت به پیش می روند، جا نمانیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: قدم اول در این راه بازشناسی میراث علم، فرهنگ و تمدن ایران و اسلام است، چرا که از میان بیش از 190 کشوری که عضو سازمان ملل اند، تنها عده ای معدود چنین تاریخ به هم پیوسته ای دارند که هیچ گاه هم با انقطاع تاریخی مواجه نبوده است. زمانی بوده که این کشور دولت نداشته اما ملت بوده است که نشان از ظرفیت بزرگ ملت ایران دارد. باید گفت ما به تکلیف خودمان عمل نکرده ایم و هر تاخیری در این کار بخشودنی نیست.

وی با انتقاد از تدوین مجموعه ای بزرگ در فرهنگستان علوم پزشکی درباره تاریخ پزشکی در غرب گفت: برخی دوستان در فرهنگستان علوم پزشکی دست اندرکار تهیه مجموعه ای حجیم از تاریخ پزشکی دنیا هستند و این کار را دست گرفته اند و به تحولات پزشکی عموماً در کشورهای غربی پرداخته اند و تنها در گوشه ای کوچک از آن به طب اسلامی و ایرانی اشاره هایی شده است. ما چه کار به این کارها داریم؛ کارهایی که این همه مدعی در غرب دارد؟ باید کارهای خودمان را که بر زمین مانده انجام دهیم.

ولایتی [دکتر ولایتی، پنجمین رئیس هیأت مدیره انجمن قلم ایران شد]‌ در پایان سخنانش از مجموعه وزارت ارشاد و اعضای انجمن قلم که در کار تشکیل کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران فعالیت داشته اند، قدردانی کرد.

در ادامه، محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر ارشاد در سخنانی گفت: یادم می آید در گذشته ای نه چندان دور و شاید 4، 5 سال قبل، کسانی می آمدند سخنرانی می کردند و یا در رسانه ها مطلب می نوشتند و در آنها افتخار به گذشته را نوعی تحمیق مردم و درجا زدن می شمردند؛ درجا زدنی که باعث می شود ما از قافله تمدن جهانی باز بمانیم. البته این گونه اظهارات ریشه تاریخی هم داشت که در دوره هایی، کسانی می گفتند آخر ما دیگر چقدر برای گذشتگان بزرگداشت بگیریم!

وی در ادامه افزود: اما الان و در سال 86 نمونه خوبی از وارونگی این ماجرا مشاهده می شود و آن انتقادات فراوانی است که به مصادره بزرگان فرهنگی و مفاخر ملی توسط جاهای دیگر و باز هم از ناحیه همان آدمها می شود؛ الان همان منتقدان دیروز می گویند چرا ما اجازه می دهیم مفاخرمان مانند مولوی، رودکی و دیگران مصادره شوند و کشورهای دیگر خودشان را صاحب آنها بشمارند و اینکه ما (وزارت ارشاد) باید در این مورد کاری بکنیم.

معاون فرهنگی ارشاد اضافه کرد: رویکردهای مختلفی در تحلیل این اظهارات وجود دارد. نگاه غالب این است که نه آن حرفها ریشه و اساسی داشته است و نه این حرفهای اخیر. اما نگاه دیگری هم وجود دارد - و من هم احتمال می دهم صحیح باشد - و آن اینکه شاید ما کارهایی کرده ایم که این نوع نگاه ها عوض شده است؛ به عبارت دیگر همین کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با جهت دادن به فعالیتهایی که دستگاه های مختلف انجام می دادند و با تلنگرهایی که به نوع نگاه های شتابزده زد، تحولی در نوع نگاه به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در کشور ایجاد کرد و این جای تردید ندارد. در حال حاضر همه مردم ما بدون در نظر داشتن نگاه های سیاسی شان به این موضوعات مهم توجه می کنند.

پرویز همچنین از حمایت ارشاد از ناشرانی که آثار مربوط به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران را منتشر می کنند، خبر داد.

به گزارش مهر، در این مراسم جایزه دومین دوره کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام به برندگان آن اهدا شد که عبارت بودند از:

حسین معصومی همدانی (نویسنده و پژوهشگر) احمدرضا رحیمی ریسه، غلامرضا جمشید نژاد اول، جعفر آقایانی چاووشی، (مدیر نشر آئینه میراث) عبدالکریم جربزه دار (مدیر انتشارات اساطیر) علی زارعی (مدیر انتشارات علمی فرهنگی) علی اصغر فیضی زاده (مدیر انتشارات مدرسه) عبدالحسین منیری و مرکز مطالعات طب سنتی.

کد خبر 37912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز